Kas kiirlaadimine võib akut kahjustada?

Vastus võib teid üllatada. Ei, pidev kiirlaadimine ei kahjusta teie elektriauto akut, kuid vaatame seda natuke lähemalt…

Kuidas DC kiirlaadimine toimib?

Avalikud alalisvoolu (DC) kiirlaadimisjaamad suudavad elektriauto aku 15–45 minutiga laadida kuni 80% mahutavuseni, sõltuvalt sõidukist ja välistemperatuurist (külma aku korral kulub rohkem aega). Enamik elektriautosid laetakse kodus, kuid kiirlaadimine võib olla kasulik, kui auto omanik avastab, et sõidu ajal hakkab aku indikaator ohtlikult vähenema. Pikemate maanteesõitude jaoks on kiirlaadimisjaamade leidmine hädavajalik.

Kiirlaadimine kasutab mitut pistiku konfiguratsiooni. Enamik Aasia autotootjate varasematest mudelitest kasutasid CHAdeMO pistikuid (Nissan Leaf, Kia Soul EV), samas kui Saksamaa, Ameerika Ühendriikide ja uuemad Aasia elektromobiilid kasutavad peamiselt SAE CCS Combo pistikuid. Paljud alalisvoolu laadimisjaamad toetasid alguses mõlemat tüüpi, kuid nüüd eelistatakse rohkem CCS-i.

Erinevalt kodulaadijatest, mis kasutavad vahelduvvoolu (AC), mille sõiduk muundab alalisvooluks (DC), toob kiirlaadija alalisvoolu otse akusse. See võimaldab autot kiiremini laadida. Kiirlaadimisjaam on pidevas suhtluses sellega ühendatud elektromobiiliga. See jälgib auto laadimisseisundit ja edastab ainult nii palju energiat, kui sõiduk suudab vastu võtta, mis sõltuvalt mudelist erineb. Jaam reguleerib vastavalt elektrivoolu voogu, et mitte koormata sõiduki laadimissüsteemi ja kahjustada akut.

Peale laadimisprotsessi algust ja auto aku soojenemist suureneb kilovattide voog tavaliselt sõiduki maksimaalse sisendini. Laadija säilitab seda kiirust nii kaua kui võimalik, kuigi see võib langeda mõõdukamale kiirusele, kui sõiduk annab laadijale märku aeglustada, et mitte aku kasutust aega vähendada. Kui elektromobiili aku saavutab teatud mahutavuse taseme, tavaliselt 80%, aeglustub laadimine sisuliselt sellele, mis muutuks siis 2. taseme laadimiseks. Seda nimetatakse DC kiirlaadimiskõveraks.

Sagedase kiirlaadimise mõju

Elektriauto võime võtta vastu suuremat voolu sõltub aku keemiast. Valdava arvamuse kohaselt vähendab kiirlaadimine elektriauto aku mahutavuse võimekust. Siiski jõudis Idaho National Laboratory (INL) läbi viidud uuring järeldusele, et kuigi elektriauto aku kulub kiiremini, kui selle ainuke laadimisallikas on kiirlaadimine (mis pole peaaegu kunagi nii), pole see erinevus eriti märkimisväärne.

Varased testid õhkjahutusega Nissan Leafidega

INL testis kahte paari 2012. aasta Nissan Leafi, millega sõideti ja neid laaditi kaks korda päevas. Kaht toideti kodugaraažides kasutatavate 240-voldise “2. taseme” laadijatega, teisi kahte aga veeti kiirlaadimisjaamadesse. Nende kõigiga sõideti ühe aasta jooksul avalikel teedel Phoenixi piirkonnas Arizonas. Neid testiti samadel tingimustel, kliimaseadmesüsteemid seadistati 22 kraadi peale ja kõigi nelja auto juhid jäid samaks. Sõidukite akumahtu testiti iga 10,000 miili (16,000 km) järel.

Pärast seda, kui kõiki nelja testautoga oli sõidetud 80,000 km, olid 2. taseme autod kaotanud umbes 23 protsenti oma algse akumahtust, samas kui 3. taseme autodel oli see langenud umbes 27 protsendi võrra. Leafi keskmine sõiduulatus oli 117 km, mis tähendab, et need numbrid tähistavad erinevust vaid 5 km laadimise kohta.

Siinkohal tuleb märkida, et suur osa INL-i 12-kuulisest testimisest toimus äärmiselt kuuma Phoenixi ilmaga, mis võib omapäraselt mõjutada aku kasutusiga, nagu ka 100%-ni laadimine ja madalale %-le tühjenemine, mis on vajalik suhteliselt väikese sõiduulatusega 2012. aasta Leafi käigushoidmiseks. Need temperatuurid võivad õhuga jahutatud elektriautode akudele, nagu Leafil, olla äärmiselt karmid.

Uuemad testid näitavad, et kiirlaadimisel on veelgi väiksem mõju

Kui palju aku aja jooksul kulub, kui kasutada peamiselt kiirlaadimist? Ettevõte Recurrent otsustas hiljutises Teslat hõlmanud testis sellele küsimusele vastata. Uuring analüüsis laadimisandmeid üle 12,500 Tesla sõiduki kohta Ameerika Ühendriikides. Sagedamini kiirlaadivate autode puhul on sõiduulatuse vähenemise kiirus statistiliselt sarnane võrreldes vahelduvvoolu laadimisega.

Ettevõte, mis pakub elektromobiilidele sõiduki ja aku analüüsiaruandeid, võrdles autosid, mis kiirlaadivad vähemalt 90 protsenti ajast, autodega, mis kiirlaadivad vähem kui 10 protsenti ajast. Tulemused näitavad vähe või pea olematut erinevust kahe laadimismeetodi vahel.

See tähendab, et uuemad elektriautod on sagedase kiirlaadimisel veelgi vähem tõenäolised olulist aku kulumist kogema kui varased mudelid nagu Nissan Leaf.

Kokkuvõttes, kuigi alalisvooluga laadimine võib mõjutada elektriauto aku kasutusiga, peaks see olema minimaalne, eriti kuna see pole tavaliselt peamine laadimisviis.

Lihtsamalt öeldes, laadige oma elektriautot kiirlaadijaga vastavalt vajadusele. Aku kasutuseaja olulise vähenemise pärast ei pea te muretsema.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

JÄTA OMA VASTUS

Jäta kommentaar!
Sisestage nimi siia

Stay on op - Ge the daily news in your inbox