Hiina kulutas suuresti elektriautode revolutsioonile. Siin selle maksumusest.

Hiina elektriautode müügitorm ja nende autode oht Ameerika ja Euroopa turul on viimastel kuudel viinud protektsionistlike meetmeteni. Hiljuti tõstis USA Hiina elektriautodele tariife 27,5%lt 100%le. Varsti järgnes Euroopa kuni 38% tariifidega. Euroopa väidab, et Hiina elektriautod on saanud liiga suurtest toetustest. Nüüd on meil lõpuks number selle kohta, kui suur see summa võis olla. Spoiler: üle 200 miljardi dollari.

30%: Kui palju kulutas Hiina oma elektriautode sektorile?

Kuigi elektriautode müük USA-s ja Euroopas on mõnevõrra tasandunud, jätkab see kasvu planeedi teisel pool, maailma suurimal automurul. Hiina tarbijad ei näita märke riigi elektriautode kasutuselevõtu tempo aeglustumisel. Mitmed jõud on Hiina sellele trajektoorile viinud. Üks neist on: palju raha.

Strateegiliste ja rahvusvaheliste uuringute keskuse (CSIS) Hiina äri ja majanduse vanemadministraatori ja usaldusisikute nõukogu esimehe Scott Kennedy hiljutine raport näitab, et Hiina valitsuse toetus elektriautodele oli aastatel 2009–2023 kokku 230,8 miljardit dollarit.

Siin on väljavõte CSISi raportist:

Esimesel üheksal analüüsi aastal (2009–2017) oli aastane absoluutne rahastamine umbes 6,74 miljardit dollarit, kuna sektor oli alles algusjärgus. Kulutused kolmekordistusid ligikaudu aastatel 2018–2020 ja on pärast 2021. aastat taas järsult tõusnud.
Need hinnangud kajastavad viie toetuse liiki kombinatsiooni: riiklikult heakskiidetud ostjatele käibemaksusoodustused, vabastus 10% -lisest müügist maksust, valitsuse rahastamise taristule (peamiselt laadimispostid), teadus- ja arendustegevuse programmid elektriautode tootjatele ning elektriautode riigihanke.
Ostjatele käibemaksusoodustus ja müügist maksust vabastamine on moodustanud valdavalt suurema osa toetustest tööstusele. Kuna tootjate hulga vähendamiseks sooviti hoida hindu kõrgetena, vähendas keskvalitsus ostjatele käibemaksusoodustust 2022. aastal ja loobus sellest alates 2023. aastast.

Ja see on konservatiivne hinnang. See ei arvesta isegi kohalikku toetust, näiteks Shangh hai, Shenzheni ja Pekingi käibemaksusoodustusi. Seega võib tegelik summa olla veel miljardeid dollareid suurem. Samuti jäetakse välja toetused elektriautode tootmisahelas, näiteks akude toormematerjalide, töötlemise, kaevandamise ja muu toetamine.

Hiina valitsuse toetuse suurimate kasusaajate hulgas on olnud CATL, maailma suurim akutootja. CSIS teatas, et CATL sai toetust 2018. aastal 76,7 miljonit dollarit ja 2023. aastal lausa 809,2 miljonit dollarit.

Lihtsamalt öeldes hakkas riik elektriautode poliitikat ja rahastamist jõuga rakendama rohkem kui kümme aastat enne seda, kui USA 2022. aastal Inflatsiooni vähendamise seaduse vastu võttis. Paremaks või halvemaks, on Hiina nüüd elektrifitseerimas mitte ainult oma teid, vaid valab oma autosid ka Euroopasse ja arengumaadesse.

“Kui Hiina elektriautod oleksid vaid kasutuskõlbmatud, ei oleks need ülejäänud maailma autotootjatele tõsiseks väljakutseks,” kirjutas Kennedy raportis. “Kuid Hiina ettevõtted on üldiselt autode vahelist lõhet vähendanud ja elektriautode vallas edasi liikunud.”

spot_img

Related Stories

JÄTA OMA VASTUS

Jäta kommentaar!
Sisestage nimi siia

Stay on op - Ge the daily news in your inbox